בשבעים נפש ירדו אבותיך

מרץ 9, 2017 | מאמרים | אפס תגובות

"חמש ושבעים נפש" הגרסה שנמצאת במגילות ים המלח אשר תואמת את גרסת תרגום השבעים.
http://www.deadseascrolls.org.il/explore-the-archive/image/B-298311

כמה נפשות ירדו וגרו במצרים?
לצערנו הנוצרים תוקפים את היהדות בזה שהם מאשימים את הרבנים ובעלי המסורה בזיוף ובשינוי התורה הקדושה כדי לטשטש ולדחוק החוצה את ישו והרעיון והדת הנוצרית. דבר זה הוא פלא בעיני יהודי שומר תורה, שהרי אנו מודים לבעלי המסורה ולסופרים אשר עשו ימים כלילות והקדישו את זמנם ומרצם וטיהרו את עצמם לפני שבאו להעתיק את ספר התורה, וגם את שאר נ"ך כדי שדבר ה' ישאר ישר נכון ומדוייק עד להפליא, בידיעה שכל אות בתורה היא מיוחדת ויש ללמוד ממנה תלי תילים של הלכות ולימודים. ישו עצמו בגובה לבבו ותפארת רום עיניו הוכיח את הסופרים ומתח עליהם ביקורת קשה שלא כדין, וערער אם לא ישירות אז בעקיפין את אמינותם ואת סמכותם בשימור המסורת ודיוק הטקסט של התנ"ך, עד שתלמידיו ותלמידי תלמידיו בחרו ובכרו את התרגום היווני הלוא הוא "תרגום השבעים" על פני המקור העברי.  במאמר זה נראה ונוכיח את צביעותם במקום שהיה להם לשתוק, שכל הפוסל במומו פוסל,  הרי הצביעות וגודל המום שהם רוצים שניטול מעינינו הוא כגודל קיסם, לעומת המום בגודל קורה של בית הבד שאנו נבקש מהם ליטול מבין עיניהם.

התרגום היווני:
ב-2 מקומות כותב 75 נפשות, ובמקום אחד 70.

בראשית פרק (מו כז): ובני יוסף אשר יולד לו במצרים נפש תשעה, כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה עם יוסף חמש ושבעים נפש:
שמות (א ה): ויוסף היה במצרים, ויהי כל הנפשות שנולדו ליעקב שבעים וחמש.
דברים (י כב): בשבעים נפש ירדו אבותיך מצרימה ועתה שמך ה' אלוקיך ככוכבי השמים לרוב.

במגילות ים המלח:
נמצא כתוב "חמש ושבעים נפש". בספר שמות א ה, שאר המקומות לא נמצאו מגילות.

בתורה השומרונית:
כתוב בכל המקומות 70 נפשות.

בתרגום הסורי הפשיטתא:
כתוב בכל המקומות 70 נפשות.

ספר היובלים: (מתוארך למאה ה-2 לפני הספירה)
תרגום שלמה ראבין (פרק מ"ד פסוק ל"ד):
"…וכל הנפש ליעקב הבאה מצרימה שבעים נפש.."

יוספוס פלביוס:
בספרו "קדמוניות היהודים" (ספר שני עמ' 55 בתרגום אברהם שליט):
"…החלום הזה עודד את יעקב והוא ירד מצרימה עם בניו ובני בניו ורוחו נכונה עליו והיה מספר כולם שבעים איש".
"יעקב נודע לתהילה…הוא בא מצרימה בשבעים נפש בסך הכל." (שם עמ' 59)

 

 

הברית החדשה:
מונה 75 נפשות.
מעשי השליחים 7:14:
14 וַיִּשְׁלַח יוֹסֵף וַיִּקְרָא לְיַעֲקֹב אָבִיו וּלְכָל־מִשְׁפַּחְתּוֹ שִׁבְעִים וְחָמֵשׁ נָפֶשׁ׃
15 וַיֵּרֶד יַעֲקֹב מִצְרָיְמָה וַיָּמָת הוּא וַאֲבוֹתֵינוּ׃

האב הכנסיה אוריגן:
הנוצרי אשר חי במאה ה-3 לספירה מחבר הספר "הקספלה" היה בידו גרסה אשר דומה לגרסת המסורה המצויה בידנו כהיום הזה. בכל שלושת המקומות מספר היורדים למצרים הוא 70.

אם כן מה היא הגרסא הנכונה והמדוייקת יותר?

בתחילה נביא את טקסט המסורה, ואת הדרך היהודית למנות את בית יעקב 70 הנפשות שירדו באו וגרו במצרים.
בתורה מופיעים שלוש התייחסויות למספר הנפשות:
בראשית פרק (מו כז): כָּל הַנֶּפֶשׁ לְבֵית יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה שִׁבְעִים:
שמות (א ה): וַיְהִי כָּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ יַעֲקֹב שִׁבְעִים נָפֶשׁ וְיוֹסֵף הָיָה בְמִצְרָיִם:
דברים (י כב): בְּשִׁבְעִים נֶפֶשׁ יָרְדוּ אֲבֹתֶיךָ מִצְרָיְמָה וְעַתָּה שָׂמְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב:

מה שמות אותם נפשות אשר באו למצרים? התורה מפרטת לנו בפרוטרוט בבראשית פרק מו:

בראשית פרק מו
(ח) וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה יַעֲקֹב וּבָנָיו בְּכֹר יַעֲקֹב רְאוּבֵן:
(ט) וּבְנֵי רְאוּבֵן חֲנוֹךְ וּפַלּוּא וְחֶצְרֹן וְכַרְמִי:
(י) וּבְנֵי שִׁמְעוֹן יְמוּאֵל וְיָמִין וְאֹהַד וְיָכִין וְצֹחַר וְשָׁאוּל בֶּן הַכְּנַעֲנִית:
(יא) וּבְנֵי לֵוִי גֵּרְשׁוֹן קְהָת וּמְרָרִי:
(יב) וּבְנֵי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה וָפֶרֶץ וָזָרַח וַיָּמָת עֵר וְאוֹנָן בְּאֶרֶץ כְּנַעַן וַיִּהְיוּ בְנֵי פֶרֶץ חֶצְרֹן וְחָמוּל:
(יג) וּבְנֵי יִשָּׂשכָר תּוֹלָע וּפֻוָּה וְיוֹב וְשִׁמְרֹן:
(יד) וּבְנֵי זְבֻלוּן סֶרֶד וְאֵלוֹן וְיַחְלְאֵל:
(טו) אֵלֶּה בְּנֵי לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב בְּפַדַּן אֲרָם וְאֵת דִּינָה בִתּוֹ, כָּל נֶפֶשׁ בָּנָיו וּבְנוֹתָיו שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ:
(טז) וּבְנֵי גָד צִפְיוֹן וְחַגִּי שׁוּנִי וְאֶצְבֹּן עֵרִי וַאֲרוֹדִי וְאַרְאֵלִי:
(יז) וּבְנֵי אָשֵׁר יִמְנָה וְיִשְׁוָה וְיִשְׁוִי וּבְרִיעָה וְשֶׂרַח אֲחֹתָם וּבְנֵי בְרִיעָה חֶבֶר וּמַלְכִּיאֵל:
(יח) אֵלֶּה בְּנֵי זִלְפָּה אֲשֶׁר נָתַן לָבָן לְלֵאָה בִתּוֹ וַתֵּלֶד אֶת אֵלֶּה לְיַעֲקֹב שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה נָפֶשׁ:
(יט) בְּנֵי רָחֵל אֵשֶׁת יַעֲקֹב יוֹסֵף וּבִנְיָמִן:
(כ) וַיִּוָּלֵד לְיוֹסֵף בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אֹן אֶת מְנַשֶּׁה וְאֶת אֶפְרָיִם:
(כא) וּבְנֵי בִנְיָמִן בֶּלַע וָבֶכֶר וְאַשְׁבֵּל גֵּרָא וְנַעֲמָן אֵחִי וָרֹאשׁ מֻפִּים וְחֻפִּים וָאָרְדְּ:
(כב) אֵלֶּה בְּנֵי רָחֵל אֲשֶׁר יֻלַּד לְיַעֲקֹב כָּל נֶפֶשׁ אַרְבָּעָה עָשָׂר:
(כג) וּבְנֵי דָן חֻשִׁים:
(כד) וּבְנֵי נַפְתָּלִי יַחְצְאֵל וְגוּנִי וְיֵצֶר וְשִׁלֵּם:
(כה) אֵלֶּה בְּנֵי בִלְהָה אֲשֶׁר נָתַן לָבָן לְרָחֵל בִּתּוֹ וַתֵּלֶד אֶת אֵלֶּה לְיַעֲקֹב כָּל נֶפֶשׁ שִׁבְעָה:
(כו) כָּל הַנֶּפֶשׁ הַבָּאָה לְיַעֲקֹב מִצְרַיְמָה יֹצְאֵי יְרֵכוֹ מִלְּבַד נְשֵׁי בְנֵי יַעֲקֹב כָּל נֶפֶשׁ שִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ:
(כז) וּבְנֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר יֻלַּד לוֹ בְמִצְרַיִם נֶפֶשׁ שְׁנָיִם, כָּל הַנֶּפֶשׁ לְבֵית יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה שִׁבְעִים:

המספר 70 מורכב מ: "שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ" 33 , "שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה" 16 , "אַרְבָּעָה עָשָׂר" 14, "שִׁבְעָה" 7.

"שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ": (יעקב) ובני לאה
יַעֲקֹב רְאוּבֵן חֲנוֹךְ וּפַלּוּא וְחֶצְרֹן וְכַרְמִי שִׁמְעוֹן יְמוּאֵל וְיָמִין וְאֹהַד וְיָכִין וְצֹחַר וְשָׁאוּל לֵוִי גֵּרְשׁוֹן קְהָת וּמְרָרִי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה וָפֶרֶץ וָזָרַח חֶצְרֹן וְחָמוּל יִשָּׂשכָר תּוֹלָע וּפֻוָּה וְיוֹב וְשִׁמְרֹן זְבֻלוּן סֶרֶד וְאֵלוֹן וְיַחְלְאֵל דִּינָה = סה"כ 33.

הערות:
א. אנו מוצאים רק 32 שמות למרות שכתוב "33", יש דעות בתלמוד (ב"ב קכג:) ובמדרש (רבה צד ט) שיוכבד בת לוי היתה בכלל ה-33. או שיעקב נכלל ב-33 (שם צד ט). [לאה נקברה במערת המכפלה] ב. ער ואונן לא נחשבים ונמנים בכלל המספר 33 מכיון שהם מתו בארץ כנען ולא ירדו ובאו למצרים עם אחיהם, כמו שכתוב "וַיָּמָת עֵר וְאוֹנָן בְּאֶרֶץ כְּנַעַן".

"שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה": בני זלפה
גָד צִפְיוֹן וְחַגִּי שׁוּנִי וְאֶצְבֹּן עֵרִי וַאֲרוֹדִי וְאַרְאֵלִי אָשֵׁר יִמְנָה וְיִשְׁוָה וְיִשְׁוִי וּבְרִיעָה וְשֶׂרַח חֶבֶר וּמַלְכִּיאֵל

"אַרְבָּעָה עָשָׂר": בני רחל
יוֹסֵף וּבִנְיָמִן מְנַשֶּׁה אֶפְרָיִם בֶּלַע וָבֶכֶר וְאַשְׁבֵּל גֵּרָא וְנַעֲמָן אֵחִי וָרֹאשׁ מֻפִּים וְחֻפִּים וָאָרְדְּ

"שִׁבְעָה": בני בלהה
דָן חֻשִׁים נַפְתָּלִי יַחְצְאֵל וְגוּנִי וְיֵצֶר וְשִׁלֵּם

מה הכוונה ומי הם 66 הנפשות שבפסוק כ"ו שלהלן?
"כָּל הַנֶּפֶשׁ הַבָּאָה לְיַעֲקֹב מִצְרַיְמָה יֹצְאֵי יְרֵכוֹ מִלְּבַד נְשֵׁי בְנֵי יַעֲקֹב כָּל נֶפֶשׁ שִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ"
תשובה: התורה אומרת שמספר הנפשות "יֹצְאֵי יְרֵכוֹ" של יעקב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה – לא כולל יעקב עצמו שהוא לא מ"יוצאי ירכו", ולא כולל יוסף ושני בניו מנשה ואפרים שכבר היו בארץ מצרים = 66 נפשות. במילים אחרות 70 פחות 4 נפשות (יעקב,יוסף,מנשה,ואפרים) = 66.
לפי זה יש להבין את הפסוקים האחרים:
בראשית פרק (מו כז): "כָּל הַנֶּפֶשׁ לְבֵית יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה שִׁבְעִים"  – הכוונה שכל הנפשות שבאו בסופו של דבר למצרים כולל יעקב = 70.
שמות (א ה): "וַיְהִי כָּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ יַעֲקֹב שִׁבְעִים נָפֶשׁ וְיוֹסֵף הָיָה בְמִצְרָיִם" – הכוונה שכל נפש יוצאי ירך יעקב, כולל יעקב ("את יעקב" לעיל) יוסף ובניו = 70.
דברים (י כב): "בְּשִׁבְעִים נֶפֶשׁ יָרְדוּ אֲבֹתֶיךָ מִצְרָיְמָה וְעַתָּה שָׂמְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב" – אבותיך כולל את יעקב, וא"ת שלא כולל "בשבעים" מספר הקרוב לשבעים.

עכשיו אביא את התרגום היווני ונראה האם באמת המס' 75 הוא מספר נכון והגיוני. תרגמתי כאן את הלשון היווני -בעזרת תרגום האנגלי – לעברית, המילים המודגשות הם שינויים ותוספות לעומת גרסת המסורה:

בראשית פרק מו
(ה) ויקם יעקב מבאר שבע וישאו בני ישראל את יעקב אביהם ואת טפם ואת נשיהם בעגלות אשר שלח פרעה לשאת אתו:
(ו) ויקחו את מקניהם ואת רכושם אשר רכשו בארץ כנען ויבאו מצרימה יעקב וכל זרעו אתו:
(ז) בניו ובני בניו אתו בנתיו ובנות בנותיו וכל זרעו הביא אתו מצרימה:
(ח) ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו, בכור יעקב ראובן:
(ט) ובני ראובן חנוך ופלוא וחצרן וכרמי:
(י) ובני שמעון ימואל וימין ואהד ויכין וצחר ושאול בן הכנענית:
(יא) ובני לוי גרשון קהת ומררי:
(יב) ובני יהודה ער ואונן ושלה ופרץ וזרח וימת ער ואונן בארץ כנען:
(יג) ויהיו בני פרץ חצרן וחמול ובני יששכר תולע ופוה ויוב ושמרן:
(יד) ובני זבלון סרד ואלון ויחלאל:
(טו) אלה בני לאה אשר ילדה ליעקב בפדן ארם ואת דינה בתו כל נפש בניו ובנותיו שלשים ושלש:
(טז) ובני גד צפיון וחגי שוני ואצבן ערי וארודי ואראלי:
(יז) ובני אשר ימנה וישוה וישוי ובריעה ושרח אחתם ובני בריעה חבר ומלכיאל:
(יח) אלה בני זלפה אשר נתן לבן ללאה בתו ותלד את אלה ליעקב שש עשרה נפש:
(יט) בני רחל אשת יעקב יוסף ובנימן:
(כ) ויולד ליוסף בארץ מצרים אשר ילדה לו אסנת בת פוטי פרע כהן אן את מנשה ואת אפרים: ויולד למנשה בנים אשר פלגשו הארמיה ילדה לו את מכיר ומכיר ילד את גלעד, ובני אפרים אח מנשה שותלח ותחן, ובני שותלח עדן:
(כא) ובני בנימן בלע ובכר ואשבל ובני בלע גרא ונעמן אחי וראש מפים, וגרא ילד את ארד:
(כב) אלה בני רחל אשר ילד ליעקב כל נפש שמונה עשר:
(כג) ובני דן חשים:
(כד) ובני נפתלי יחצאל וגוני ויצר ושלם:
(כה) אלה בני בלהה אשר נתן לבן לרחל בתו ותלד את אלה ליעקב כל נפש שבעה:
(כו) כל הנפש הבאה ליעקב מצרימה יצאי ירכו מלבד נשי בני יעקב כל נפש ששים ושש:
(כז) ובני יוסף אשר יולד לו במצרים נפש תשעה, כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה עם יוסף חמש ושבעים נפש:

השינויים או ההוספות מתחילים מפסוק כ'.
"ויולד למנשה בנים, אשר פלגשו הארמיה ילדה לו את מכיר, ומכיר ילד את גלעד" – זה מפורש בדברי הימים (א ז יד).
"ובני אפרים אח מנשה שותלח ותחן" – זה מפורש בבמדבר (כו לה).
התרגום היווני לא מונה את "בכר" מבני אפרים גם כאן בבראשית (מו כ), וגם בבמדבר (כו לה). השם לא מופיע כלל.
"ובני שותלח עדן" – זה מפורש בבמדבר (כו לו) המילה "עדן" דומה ל"ערן" , האות דל"ת והאות רי"ש דומות.
"ובני בלע גרא ונעמן אחי וכו'.." זה שונה מגרסת המסורה ולא נמצא בתנ"ך הסדר הזה. הבן "חפים" שנמצא במסורה נשמט מהתרגום היווני ולא מופיע כאן בבראשית (מו כא), וכן לא מופיע בבמדבר (כו לט) "חופם" בתרגום היווני לתורה.

"אלה בני רחל…שמונה עשר" – במסורה המספר הוא ארבעה עשר.

סיכום "בני רחל" השוואה בין המסורה לתרגום היווני:
מסורה:יוסף,בנימין,מנשה,אפרים,בלע,בכר,אשבל,גרא,נעמן,אחי,ראש,מפים,חפים,ארד = 14
יווני:יוסף,בנימין,מנשה,אפרים,מכיר,גלעד,שותלח,תחן,עדן,בלע,בכר,אשבל,גרא,נעמן,אחי,ראש,ממפים,ארד=18

התרגום היווני סותר את עצמו שכן בפסוק כ' אנו סופרים שליוסף נולדו שבעה בנים ובני בנים במצרים והם נכללים במנין ה-75. ולעומת זאת בפסוק כ"ז התרגום היווני אומר "ובני יוסף אשר יולד לו במצרים נפש תשעה" . וכן בהמשך הפסוק כתוב "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה עם יוסף חמש ושבעים נפש". לפי החשבון ישנם רק 74 נפשות ולא 75. שהרי לפי התרגום היווני החשבון הוא: 33+16+18+7=74

עצם העובדה שהתרגום היווני מונה חוץ ממנשה ואפרים גם את בניהם ובני בניהם בתוך המספר של ה-75 נפשות הינה טעות מבוארת. שהרי 17 שנה אחרי שיעקב ירד למצרים, יעקב היה חולה ונטה למות ולפני מותו הביא יוסף בפניו את מנשה ואפרים אשר היו נערים ולא היו להם בנים ובני בנים ולכן באו להתברך על ברכי יעקב. ואז אחרי שיעקב נפטר נולדו ליוסף נכדים ונינים: בראשית (נ כג) "וַיַּרְא יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם בְּנֵי שִׁלֵּשִׁים, גַּם בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף". לכן לא נכון למנות את בני מנשה ואפרים בתוך מנין השבעים וחמש שבאו למצרים עם יעקב – שהרי לא באו עם יעקב ולא היו בחיי יעקב בזמן שהותו במצרים כמו האחרים.